La Săveni a avut loc, zilele trecute, prima întâlnire oficială între conducerea Consiliului Județean Botoșani, reprezentanții Transgaz și primarii localităților ce ar urma să fie racordate la viitoarele extinderi ale rețelelor de gaze naturale. Tema este una fierbinte: accesul la gaz a devenit nu doar o nevoie economică, ci și un subiect electoral de prim rang.
În campania electorală, președintele Consiliului Județean, Valeriu Iftime, a declarat că își propune să ducă gazul „în tot județul Botoșani”. Promisiunea suna bine, mai ales pentru comunitățile care de decenii încălzesc gospodăriile cu lemne și se confruntă cu lipsa infrastructurii moderne.
Astăzi, însă, planurile prezentate arată că zona Darabani este principalul beneficiar al proiectelor imediate: două dintre cele trei extinderi de rețea anunțate vor ajunge aici. Restul județului rămâne, deocamdată, cu speranța și cu termene neclare.
Ce s-a discutat la Săveni
Transgaz și-a asumat ca, până la finalul anului 2025, să finalizeze studiile de fezabilitate și proiectarea pentru:
-
Extinderea rețelei de la Coșula la Săveni și apoi până la Darabani;
-
Întărirea rețelei de la Bucecea la Dorohoi și extinderea spre Darabani;
-
Extensia de pe magistrala Coșula–Săveni până la Ștefănești.
Primarul din Săveni, Relu Tîrzioru, nu este străin de acest subiect: a încercat încă din urmă cu patru ani să aducă gazul în oraș, dar proiectul nu a trecut de faza intențiilor. Acum, sprijinul CJ Botoșani și implicarea directă a Transgaz dau o nouă perspectivă, dar și o direcție evidentă spre nordul județului.
Declarațiile președintelui CJ Botoșani
Valeriu Iftime a reiterat importanța proiectului:
-
„Fără apă și gaz, Botoșaniul nu va putea niciodată să aspire la statutul de județ dezvoltat.”
-
„Nu vreau să asist la alte amânări ale proiectelor vitale, așa că voi continua să insist ca, până la finalul acestui an, să finalizăm studiul de fezabilitate și proiectul tehnic.”
Totuși, una dintre afirmațiile sale — că în județ nu s-a mai construit niciun metru de conductă de transport gaze din 1989 — nu corespunde realității. Magistrala Hârlău–Botoșani, inaugurată în 2010, este dovada contrarie, iar această scăpare ridică semne de întrebare cu privire la acuratețea informațiilor vehiculate.
Promisiuni și priorități
Planurile actuale arată că Darabaniul va fi unul dintre primele orașe alimentate prin noile extinderi, în timp ce alte zone ale județului, inclusiv cele cu potențial economic ridicat, rămân în așteptare. Această direcționare ridică întrebări legate de criteriile de prioritizare: este vorba despre nevoia reală a comunităților, despre potențialul de dezvoltare economică sau despre considerente politice?
În campanie, mesajul era unul de unitate: „gaz pentru tot județul”. În practică, însă, primele conducte din noul plan par să urmeze harta intereselor imediate, iar calendarul pentru restul județului rămâne incert.
Gazul, infrastructură sau capital politic?
Accesul la gaze naturale poate schimba fundamental economia locală, atrăgând investiții și îmbunătățind calitatea vieții. Însă, în lipsa unei strategii clare și transparente, proiectul riscă să fie perceput mai degrabă ca un instrument de capital electoral decât ca un program de dezvoltare județeană coerentă.
Pentru locuitorii din zonele rămase „pe lista de așteptare”, promisiunea electorală rămâne încă o speranță. Pentru Darabani, însă, viitorul cu gaz pare deja o certitudine.