Atentie la perioada minima a contractelor pentru serviciile telecom!

ANCOM doreste sa atraga atentia utilizatorilor de servicii de telefonie, internet sau televiziune din Romania ca retragerea dintr-un contract incheiat cu furnizorii de servicii de comunicatii electronice pe durata perioadei minime contractuale implica, de regula, plata unor penalitati. „Utilizatorii considera ca daca se porteaza de la un operator la altul, nu vor mai trebui sa plateasca penalizari legate de renuntarea la contract. Indiferent de motivul pentru care vor sa renunte la serviciul pe care il detin, utilizatorii trebuie sa citeasca prevederile contractului pe care il au si sa se asigure ca au iesit din perioada minima contractuala pentru a nu risca plata de penalitati pentru rezilierea anticipata a contractului”, a declarat Sorin Grindeanu, presedintele ANCOM.

Furnizorii de comunicatii electronice sunt obligati sa ofere contracte cu perioade minime de cel mult 24 de luni, dar si sa aiba oferte cu o perioada contractuala de cel mult 12 luni. Dupa expirarea perioadei minime, contractul se va derula in continuare pe o perioada nedeterminata sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuala minima.

Perioada minima contractuala

Potrivit prevederilor legale, furnizorii de servicii de telefonie, internet si televiziune pot stabili o perioada contractuala minima, denumita si perioada contractuala initiala in cazul contractelor ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicatii electronice. Renuntarea la contract in aceasta perioada contractuala minima atrage, de regula, plata unor penalitati. Exceptie fac situatiile in care utilizatorii solicita rezilierea contractului ca urmare a modificarii unilaterale a acestuia de catre furnizor. In functie de strategia comerciala a fiecarui furnizor, acestia isi pot concepe si oferte ce presupun incheierea contractului pe o perioada nedeterminata (adica fara durata minima contractuala), de regula la preturi standard (fara beneficii sau reduceri), avantajul pentru utilizatori fiind ca acest contract poate fi reziliat oricand, fara plata unor penalitati.

Durata totala a contractului

Durata totala a contractului nu trebuie confundata cu perioada contractuala minima. Din analiza efectuata de ANCOM a contractelor principalilor furnizori de servicii de comunicatii electronice din Romania a reiesit ca, dupa expirarea perioadei contractuale minime, contractul nu inceteaza, ci se deruleaza in continuare pe o perioada nedeterminata sau se prelungeste succesiv cu perioade egale cu perioada contractuala minima, in functie de prevederile concrete ale contractului si de solicitarile abonatilor. In acest caz, dupa expirarea perioadei minime initiale nu este necesara contractarea unei noi oferte pentru prelungirea duratei contractuale, oferta curenta fiind in continuare disponibila. De asemenea, dupa expirarea perioadei minime initiale, utilizatorii pot renunta la contract fara plata penalitatilor de reziliere anticipata.

Bine de stiut

Prin lege exista un prag maxim pentru stabilirea duratei contractuale initiale: de 24 de luni; furnizorii trebuie sa puna la dispozitia utilizatorilor si oferte cu o perioada contractuala initiala de maximum 12 luni;

Unii furnizori ofera si posibilitatea de a incheia contracte pe o perioada nedeterminata, caz in care utilizatorii pot solicita incetarea acestora fara plata penalitatilor de reziliere anticipata;

Perioada minima contractuala in cazul contractelor incheiate cu utilizatorii – persoane juridice poate depasi 24 de luni, fiind de regula negociata de parti. Acesti utilizatori pot insa solicita aplicarea regimului de consumator, respectiv oferirea posibilitatii incheierii unui contract pentru o perioada contractuala minima de pana la 24 de luni;

Stabilirea prin contract a unor sume de bani pe care clientul trebuie sa le plateasca in cazul in care doreste rezilierea contractului inainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisa, insa modul in care sunt stabilite aceste sume trebuie sa respecte legislatia din domeniul protectiei consumatorilor;

Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicatii electronice ar trebui sa verifice (in contractele lor) daca a expirat perioada minima a contractului, precum si sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru incetarea contractului in cazul in care sunt in interiorul perioadei minime contractuale;

Atentie!

Portarea numarului de telefon nu anuleaza obligatia de a plati penalitati de reziliere anticipata a contractului, daca procesul de portare are loc in cadrul perioadei minime contractuale.

Ce, cum si unde reclami?

In cazul in care consumatorii doresc sa reclame modul in care un furnizor de comunicatii electronice a stabilit sumele percepute ca penalitati de reziliere anticipata, acestia se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), institutia care poate constata existenta unor clauze abuzive in contracte.

In cazul in care contractul de servicii de comunicatii electronice nu contine nicio precizare referitoare la durata acestuia sau, in cazul consumatorilor, se mentioneaza o perioada initiala mai mare de 24 de luni sau nu li se ofera si posibilitatea de a incheia un contract cu o durata initiala de cel mult 12 luni, utilizatorii se pot  adresa ANCOM, urmand pasii descrisi in sectiunea Sesizeaza ANCOM. De asemenea, persoanele juridice carora li s-a refuzat, ca urmare a cererii acestora, incheierea contractelor cu o durata maxima de 24 de luni, precum si posibilitatea de a incheia un contract cu o durata de maximum 12 luni se pot adresa ANCOM.

Pentru informatii suplimentare, cei interesati pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autoritatii, www.ancom.org.ro, subsectiunea Contractul pe intelesul tau./sursa/https://ultima-ora.ro/Dacă aveți de reclamat ceva în privința nedreptățirii dvs.de către orice furnizor de telefonie intrați aici și înaintați reclamația dvs.Mult succes!http://www.ancom.org.ro/sesizeaz-ancom_