„Înainte de a judeca părerile oamenilor și curentele de opinie care se rostogolesc în societate asemenea bulgărilor de zăpadă, înainte de a ne preface nedumeriți de apariția valurilor de ură care despart falii sociale tot mai îndepărtate una de alta, înainte chiar de a încerca să deosebim știrile false de cele cât de cât adevărate,este bine să știm de ce se petrec toate acestea.Când știi de la cine și din ce mediu vine o știre, de ce aceea și nu alta și de ce este prezentată într-un anume fel, înțelegerea mesajului și a intențiilor difuzorului sunt mult mai clare.”Până acum trei sau patru ani, majoritatea covârșitoare a românilor, mai precis 84%, se uitau zilnic la televizor, cei mai mulți pe canalele de știri și la emisiunile de divertisment. Situația s-a mai schimbat între timp,dar am rămas, în continuare,cei mai aprigi telespectatori din Europa,cu cele mai multe ore petrecute, în medie, în fața aparatelor de recepție. Începutul schimbării provine din mutarea tineretului pe internet, în ceea ce numim acum online. Tendința este în creștere accelerată, dar cum televiziunea rămâne cel mai ieftin mijloc de divertisment într-una dintre cele mai sărace țări din UE, televiziunile continuă să-și împartă grosul audiențelor.
Până aici, nimic nou.Noi sunt însă mutațiile importante de pe piața media de la noi.Înainte de a judeca părerile oamenilor și curentele de opinie care se rostogolesc în societate asemenea bulgărilor de zăpadă, înainte de a ne preface nedumeriți de apariția valurilor de ură care despart falii sociale tot mai îndepărtate una de alta,înainte chiar de a încerca să deosebim știrile false de cele cât de cât adevărate,este bine să știm de ce se petrec toate acestea.Când știi de la cine și din ce mediu vine o știre, de ce aceea și nu alta și de ce este prezentată într-un anume fel, înțelegerea mesajului și a intențiilor difuzorului sunt mult mai clare.
Recent, s-au petrecut două vânzări importante, care schimbă radical peisajul media de la noi.Pro TV a trecut, odată cu întregul CME, un conglomerat media american,la PPF,un fond de investiții controlat de un magnat ceh.Radio Europa FM a fost vândut de consorțiul Lagardere, din Franța,unui alt bogătaș, tot ceh.Fiica primului ar fi încurcată cu fiul celui de-al doilea,dar asta nu are nici cea mică importanță.Important pentru noi este că ambii au legături puternice cu Moscova.Totodată, vânzarea CME marchează plecarea ultimului investitor din Vest care activa pe piața noastră în audiovizual.În momentul de față,în audiovizual nu mai există niciun investitor media din Vest.Sunt companii din Est, din Balcani, din Turcia, dar nu din Occident.
În plus, în aceeași perioadă am avut finalizarea odiseei Realitatea TV. Protagonistă a nenumărate scandaluri, încă de pe vremea fondatorului Prigoană și apoi a lui Vântu, victimă a scindării rezultate dintr-o încercare de preluare ostilă din partea lui Ghiță,ca emisar al unor grupări oculte asociate cu serviciile secrete,televiziunea din Băneasa a adunat datorii uriașe,cifrate neoficial la peste 50 milioane euro.Cum procedura de insolvență nu a dat rezultate,CNA a oprit emisia stației. Dar,ce să vezi, unul dintre patroni avea o licență de rezervă,Realitatea Plus,pe care emisia va continua nestingherită,cu aceeași oameni,aceleași programe și, probabil,din același sediu.Întâmplător, desigur, acesta – Cozmin Gușă și el un apropiat al cercurilor pro-moscovite – s-a înscris în PSD taman cu o zi înainte de a i se aproba emisia pe cealaltă licență.
Pentru cei care nu mai privesc sau ascultă știrile TVR și SRR, le spun că principalii lor corespondenți din străinătate, care intră în emisie seară de seară,sunt și în zilele noastre cei de la Moscova.Că aceste posturi au rămas tot timpul de esență pro-rusă, indiferent ce guvern am avut.În afara lor mai avem posturile trustului Intact,care îl exprimă pe cel mai anti-european politician român:Dan Voiculescu. RTV, prin intermediarul Ghiță, face politica unor grupuri de sorginte securisto-comunistă, iar Digi se sucește când la stânga când la dreapta, după cum sunt interesele patronului când vine vorba de autorizațiile pentru extinderea rețelei sau prelungirea unor licențe.Așadar nu este greu de prevăzut că,odată cu această schimbare,informația echilibrată pe canalele radio și tv va fi din ce în ce mai greu de găsit, iar materialele pro-Vest vor dispărea cu totul.
Este posibil ca schimbarea macazului, previzibilă odată cu schimbarea stăpânilor, să ducă la scăderea audiențelor entităților media anti-occidentale.Televiziunile și posturile de radio cu puternice accente anti-europene,în special cele de știri,însumează astăzi la noi circa 1,5 milioane de telespectatori,în zilele lor cele mai bune.La polul opus, cele pro-europene și cele neutre – cam de două ori pe atât.Unde se va duce audiența lor,în cazul în care își vor schimba politica redacțională? Îndrăznesc să prevăd că se va muta masiv pe internet,un mediu în care informația vine aproape instantaneu și unde poți să vezi și o emisiune când vrei, oriunde te-ai afla.
Odată cu diversificarea universală a posibilităților de informare,am devenit și contemporanii unui război informațional fără precedent. Slabi instituțional,cu mijloace de apărare împotriva manipulărilor care doar le mimează pe cele din Vest,am căzut în plasa Basarabiei,unde peste 90% din mediile de informare sunt controlate de la Moscova.Iar rezultatele se văd în modul în care votează cetățenii de peste Prut.Din fericire pentru ei,nici tinerii noștri și nici ai lor nu se mai informează de la televizor.Depinde doar de gradul lor de educație dacă vor ști să aleagă din mediul online,la fel de otrăvit ca și cel audiovizual, informațiile care să le fie cu adevărat folositoare.Sursa:https://www.monitorulbt.ro